[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي درباره انجمن اخبار و رویدادها جستجو ثبت نام ارتباط با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
آشنایی با انجمن::
کارگروه های تخصصی::
اخبار رویدادها::
اخبار علمی::
عضویت در انجمن::
اعضای انجمن::
بانک اطلاعات تونل::
انتشارات::
بخش آموزش::
پیوندها::
گالری تصاویر::
دانلود::
کنفرانسهای تونل::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
اخبار جدید
..
چهاردهمین کنفرانس تونل ایران
..
نهادهای وابسته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تبریک سال نو
:: نشست علمی: نقش فضاهای زیرزمینی شهری در توسعه پایدار (زمین شناسی و محیط زیست)
:: پیام رئیس انجمن
..
:: خبر ::
 | تاریخ ارسال: 1393/7/1 | 

جهت جلوگیری از آسیب به مجموعه های تاریخی: حفر قسمت هایی از خط 6 مترو به روش سنتی
پیش بینی شده که حفر تونل های مترو در این محدوده به روش اتریشی یا همان روش سنتی صورت گیرد تا لرزش های احتمالی دستگاه حفار سبب ایجاد مشکل و تهدید این بناها نشود.
خط 6 مترو تهران یکی از خطوط محوری و پرتردد شهر محسوب می شود که جنوب شرقی پایتخت(بزرگراه دولت آباد) را به شمال غرب (کن) متصل کرده و از خیابانها و میادین مهم و اصلی شهر عبور می کند. این خط در 7 نقطه با سایر خطوط مترو تقاطع دارد و از خیابانها و میدان های مهمی مانند میدان خراسان، 17 شهریور، امام حسین، 7 تیر، ولیعصر(عج) عبور می کند.
مسیر خط از بزرگراه دولت آباد (جنوب شرق تهران) آغاز می شود و با عبور از کیانشهر، بعثت، خیابان منصور، 17 شهریور، مدیان خراسان، شهید محلاتی، پل امیرکبیر، میدان شهدا به میدان امام حسین (ع) می رسد. سپس خط 6 مترو به سمت خیابان شریعتی(میدان سپاه)، بهار شیراز، میدان هفت تیر، کریم خان، بلوار کشاورز ، امیرآباد شمالی، پل گیشا، اشرفی اصفهانی، آیت الله کاشانی ادامه مسیر می دهد و سرانجام در شهرک کن (شمال غرب تهران) به پایان می رسد.
طول خط 6 حدود  33 کیلومتر پیش بینی شده و این پروژه با 30 ایستگاه در 3 فاز اجرایی می شود.
-فاز نخست پروژه خط 6 مترو تهران اکنون در حال اجرا است،چنانچه 5 کیلومتر از 12 کیلومتر تونل فاز نخست حفاری شده و اکنون در بیش از 10 ایستگاه این خط در حال اجرای سازه نگهبان هستیم. فاز پروژه حدفاصل دولت آباد تا میدان سپاه اجرا می شود که چنانچه اعتبارات مورد نیاز به موقع تامین شود. می توانیم این بخش از خط 6 مترو را تا پایان سال 94 یا اوایل سال 95 به بهره برداری برسانیم.
-در فاز نخست خط 6 مترو تهران از زیر بافت های قدیمی شهر عبور می کنیم که فرسودگی خاک در این بخش ها وجود دارد اما اقدامات لازم برای مقاوم سازی زمین با تزریق بتن صورت گرفته است تا مشکلی در این زمینه رخ ندهد. در حال حاضر تنها مشکل پیش رو وجود برخی از سفره های آب زیر زمینی است چنانچه اکنون درگیر یکی از این سفره ها در محدوده میدان خراسان هستیم اما با کمک متخصصان این موانع را نیز پشت سر خواهیم گذاشت.
فاز دوم و سوم پروژه اکنون در دست طراحی است که پیش بینی می شود تا یک ماه آینده طراحی ها به اتمام برسد و از سال 95 احداث فاز دوم و سوم پروژه همزمان محقق شود. امید است بتوانیم در کوتاهترین زمان ممکن این خط را به طور کامل احداث و به بهره برداری برسانیم تا گامی دیگر برای تکمیل شبکه مترو تهران برداشته شود.
شبکه حمل‌ونقل ریلی تهران در بلندمدت، نقش بسیار مهمی در رساندن سهم حمل‌ونقل عمومی به 75 درصد دارد. این امر مستلزم ایجاد ظرفیت بیش از پانزده میلیون سفر در روز توسط شبکه حمل‌ونقل عمومی است.با اجرای این برنامه، شبکه ریلی نزدیک به ده میلیون سفر روزانه را جذب خواهد کرد . یک چهارم این ظرفیت به چهار خط سریع‌السیر و نیمی از آن به هشت خط متروی درون‌شهری مصوب اختصاص داده شده است که به قلب شهر خدمت‌رسانی می‌کنند.
مترو به عنوان پاک ترین، سالم ترین، سریع ترین، ایمن ترین و به طور کلی کارآمدترین شبکه حمل ونقل عمومی شهری نقش انکارناپذیری در حل مسائل اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی ناشی از معضل ترافیک دارد.
ایمنی بسیار بالا، راحتی و اسایش مسافران، کاهش مصرف انرژی، سرعت مناسب، اثرات زیست محیطی کمتر و قیمت پایین حمل مسافر در مقایسه با خودروی های شخصی از دیگر مزایای این سامانه حمل ونقلی است. در این میان با توجه به اینکه خط 6 مترو تهران از نقاط بسیار پرتردد و مهم شهر عبور می کند پیش بینی می شود حجم قابل توجهی از سفرهای شهری در آینده تحت پوشش این خط قرار گیرد و خط 6 مترو تهران به یکی از پرمسافرترین خطوط پایتخت تبدیل شود.

- متاسفانه اخیرا مطرح شده که خط 6 مترو تهران به موزه معاصر رسیده و این بنا را تهدید می کند اما باید گفت که فاز دوم و سوم خط 6 مترو تهران در دست طراحی است و هنوز هیچ اقدام اجرایی در این بخش انجام نشده که بخواهد به بنا آسیب برساند. از سوی دیگر بلافاصله پس از تکمیل طراحی ها و پیش از آغاز عملیات اجرایی ، هماهنگی های لازم با تمام نهادها از جمله سازمان میراث فرهنگی صورت می گیرد و جزئیات اجرای پروژه تشریح خواهد شد. این درحالیست که مترو با فاصله ای حداقل 200 متری از موزه هنرهای معاصر عبور می کند و حدود 30 متر زیر زمین تونل مترو حفر می شود و احداث مترو هیچ تهدیدی برای این مجموعه ندارد. با این حال پیش بینی شده که حفر تونل های مترو در این محدوده به روش ایرانی- اتریشی یا همان روش دستی صورت گیرد تا لرزش های احتمالی دستگاه حفار سبب ایجاد مشکل و تهدید این بنا نشود.
در این روش، مانند همان روشی که در حفر قنوات استفاده می شود، با یک شفت یا رمپ به عمق مورد نظر رسیده، سپس اقدام به حفر تونل می شود. تونل خاک برداری شده در مقاطع فوقانی و تحتانی، ابتدا حفاظت موقت شده و در نهایت؛ قالب بندی، آرماتور بندی و بتن ریزی می شود.در هر صورت مسئولان می توانند اطمینان داشته باشند که مترو مشکلی برای موزه هنرهای معاصر ایجاد نخواهد کرد و روند کارها با هماهنگی آنها پیگیری خواهد شد.

مشرق نیوز - 31-06-93

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
دفعات مشاهده: 2546 بار   |   دفعات چاپ: 849 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
انجمن تونل ایران Iranian Tunneling Association
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645