گزارش حادثه ریزش ایستگاه متروی کیانشهر با حضور اعضای هیات مدیره انجمن تونل ایران و عوامل فنی و اجرایی پیمانکار و مشاور احداث ایستگاه
عصر روز سهشنبه 6 مهر ماه 1395 با حضور اعضای هیات مدیره انجمن تونل ایران و عوامل فنی و اجرایی پیمانکار و مشاور احداث ایستگاه کیانشهر در خط 6 متروی تهران و با هدف انتقال تجربیات و جلوگیری از وقوع حوادث اینچنینی در پروژههای مشابه، حادثه ریزش ایستگاه مزبور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این حادثه در تاریخ 17 شهریور 1395 به وقوع پیوست و بر اثر آن متاسفانه 4 نفر جان خود را از دست دادند. در این جلسه، در رابطه با روش اجرای ایستگاه، موقعیت محل وقوع حادثه، شرح حادثه و علل احتمالی وقوع حادثه، بحث و تبادل نظر صورت گرفت. در ادامه، چکیده گزارش ارائه شده از سوی مدیر پروژه و مدیران فنی و اجرایی ایستگاه مذکور به شرح ذیل ارائه میگردد: تشریح روش اجرای ایستگاه و موقعیت وقوع حادثه ایستگاه کیانشهر (B6) از ایستگاههای خط 6 متروی تهران واقع در تقاطع خیابان صالحی و عزیزخانی در اتوبان بعثت میباشد. روش احداث این ایستگاه بدینگونه است که ابتدا تونل مکانیزه با استفاده از دستگاه TBM از محل ایستگاه ساخته نشده عبور نموده و سپس ایستگاه در اطراف این تونل اجرا میشود. در این روش، به دلیل در حال کار بودن دستگاه TBM و عبور و مرور ماشین آلات مربوط به این دستگاه، ابتدا بخش فوقانی ایستگاه (تیکت هال و هواسازها) اجرا شده و پس از تکمیل سازه این بخش، نسبت به ورود به اطراف تونل مکانیزه و خاکبرداری اطراف دیوارها و بخش فونداسیون طبقه زیرین اقدام خواهد شد. بر این اساس، ورود به تونل مکانیزه پس از اتمام حفاری دستگاه TBM و جابجایی شفت پشتیبان و متعاقباً تخریب سگمنتهای موجود در این محدوده و تکمیل طبقه زیرین ایستگاه، ادامه خواهد یافت. ایستگاه مذکور به دلیل روش اجرای فوق، دارای دو سری شمع بلند و کوتاه بوده که ابتدا شمعهای کوتاه جهت حفاری و اجرای بخش فوقانی و سپس شمعهای بلند بهمنظور اجرای بخش تحتانی ایستگاه، مورد استفاده قرار میگیرند. بر این اساس دال کف تیکت هال بر روی شمعهای بلند قرار دارد. حادثه در تراز سکوی ایستگاه B6 به وقوع پیوسته است. شرایط سازه ایستگاه در زمان وقوع حادثه بدینگونه است که سازه اصلی طبقه فوقانی بهطور کامل اجرا و لاینینگ شده و در تراز سکو نیز مطابق پلان زیر تکمیل گردیده است:
شرح حادثه با توجه به روش اجرا و برنامه زمانبندی مصوب پروژه، در محل حدود 30 متری از دیوار انتهایی شمال ایستگاه، عملیات تخریب سگمنتها به ترتیبی که در ادامه توضیح داده خواهد شد، آغاز گردید. در ابتدای امر و پیش از شروع عملیات اجرایی، مسیر تونل مسدود و تا فاصله 40 متری از عوامل انسانی و تجهیزاتی غیرمرتبط تخلیه و تدابیر ایمنی اجرا گردید. در ادامه، در یکی از سگمنتها با دستگاه مغزه گیری، یک بازشو جهت آزادسازی محل کار ایجاد شد و سپس با دستگاههای مینیبیل چکش دار و بیل مکانیکی نسبت به آزادسازی و برچیدن سگمنتهای دو رینگ تا سطح بتن پرکننده داخل تونل اقدام شده است. در این لحظه با شنیده شدن صدای جابجایی سگمنتها و احتمال وقوع حادثه، عملیات اجرایی توسط عوامل مستقر متوقف میگردد و متاسفانه به دلیل نامشخص و بهطور ناگهانی کلیه سگمنتها در سمت مخالف جهت پیشروی در طول حدود 100 متر شکست پیدا کرده و آوار میگردد. سرعت حادثه به میزانی بوده است که حتی بخشی از عوامل اجرایی امکان تخلیه و نجات خود را پیدا نکردهاند.
|